19 títols del 2019

enriquez

Aquests són 19 llibres que, per un motiu o per un altre, m’han agradat durant aquest any. Evidentment, se’n poden trobar a faltar: no he tingut temps o esma de llegir-los. O se m’han escapat. O crec que no necessiten estar a cap llista, perquè són clàssics com El castell de Kafka, que és meravella tenir-lo en nova traducció, però que no és estrictament un “llibre de l’any”. I encara n’hi ha uns quants que són a la pila de pendents: l’Eugeni Oneguin de Puixkin, La ciutat i la ciutat de China Mieville o La teva ombra d’en Nopca.

Llegiu-la tota, perquè m’he guardat el millor per al final.

Agota Kristof, Claus i Lucas (Amsterdam/AraLlibres). Trad: Sergi Pàmies: Un llibre sobre la guerra, sobre els germans i sobre les possibilitats infinites de la ficció. Per als qui pensen que en literatura ja ho han vist tot. La meva crítica, aquí. En castellà a Libros del Asteroide.

Philippe Lançon, L’esqueix de carn (Angle). Trad.: Joan Casas: Crònica de la reconstrucció del rostre i la vida d’una de les víctimes de l’atemptat jihadista contra Charlie Hebdo.  La meva crítica, aquí. En castellà a Anagrama.

Esther García Llovet, Sánchez (Anagrama): Qualsevol nit es pot complicar, sobretot si raptes un galgo i mires de treure’n profit. Una història breu i perfecta sobre gent que no se’n surt.

Ali Smith, Tardor (Raig Verd). Trad.: Dolors Udina. Sota la lupa d’Ali Smith, els britànics desorientats corren com formigues per acumular provisions davant del que serà, potser, l’hivern més incert de les seves vides, i ella ens els retrata en plena efervescència conservadora. La meva crítica, aquí.

Olga Tokarczuk, Cos (Rata). Trad. Xavier Farré: Premi Nobel 2018. Les històries interrompudes, les anotacions esparses i les reflexions sobre el trànsit o l’anatomia humana us acompanyaran a casa, al tren o allà on tingueu deu minuts per robar temps al temps.  La meva crítica, aquí. En castellà a Anagrama.

Gertrude Stein, Autobiografia d’Alice B. Tocklas (L’Avenç). Trad: Assumpta Camps: La millor manera de tafanejar les vides i miracles de gent com Picasso, Apollinaire o Matisse, a través de les ulleres implacables de Gertrude Stein, l’única persona capaç d’escriure l’autobiografia… de la seva parella! La meva crítica, aquí.

Toni Sala, Persecució (L’Altra): Angoixant i salvatge, lluminosa i lírica, aquesta novel·la proposa un viatge al cor de les tenebres d’un assassí de dones que podries ser tu.

Paul B. Preciado, Un apartamento en Urano (Anagrama): la millor col·lecció d’articles sobre el món d’ara mateix. Amb una profunditat d’anàlisi i una implacabilitat dignes de Pasolini i sense ni una sola concessió als llocs comuns, Preciado va fent esclatar tots els nostres prejudicis, un per un.

Edward Snowden, Vigilància permanent (Columna). Trad.: Esther Roig: com es pot robar informació del servei secret més sofisticat del món? La crònica o autobiografia del whistleblower més important del món, el qui ens ha fet adonar que, o hi ha més gent com ell per vigilar els vigilants, o no tindrem res a fer. Sort del cub de Rubik!

Mireia Sallarès, Com una mica d’aigua al palmell de la mà (Arcàdia): una investigació artística sobre l’amor a Sèrbia és l’excusa per parlar i pensar sobre tot a unes persones de carn i ossos que ens interpel·len directament. Visca l’assaig artístic.

Víctor Nubla, Metal·lúrgia (Males Herbes): La televisió municipal de la ciutat inaugura el programa “Món de dracs” i salta l’escàndol, les dragues són amables cambreres a les tavernes d’Estragó de Dalt i els dracs són explotats a les Mines de metall controlades pels homes. Què faríem sense l’escriptor més subterrani de la Vila de Gràcia?

Ursula K. Le Guin, La mà esquerra de la foscor (Raig Verd). Trad: Blanca Busquets: sí, d’acord, aquest és un clàssic, però quan el vaig llegir fa 20 anys em va obrir tants mons i tantes portes que sentia que l’havia de posar. Ciència-ficció i feminisme, mons alternatius i potser millors.

Cesc Martínez, Traça un perímetre (Anagrama): Quatre relats perifèrics i transfronterers sobre la relació amb l’altre, l’adolescència, la il·legalitat, l’oblit, la geometria i la ficció com a fil que pot relligar-ho tot i donar-hi un sentit.

Dolors Miquel, Ictiosaure (Edicions 62): sense la poesia no estem complets. Els versos negres i bells, carnosos i plens d’ossos i punxes de roses de la Dolors Miquel són dels que cal tenir a la tauleta de nit.

Jean Rhys, Bon dia, mitjanit (Minúscula). Trad: Dolors Udina: literatura de l’ebrietat i de la llibertat de passejar pels bars i locals de París fent i dient el que ens sembla a qualsevol moment. Un prodigi a la frontera entre la realitat i el somni. La meva crítica, aquí.

David Chariandy, Germà (L’Altra). Trad: Marc Rubió: En una barriada de qualsevol metròpolis multiracial poden esclatar els problemes però també l’amor per la música i les ganes de viure sempre com si tinguéssim setze anys. Molt recomanable per a joves. La meva crítica, aquí.

Jeanette Winterson, La passió (Periscopi). Trad: Dolors Udina: La història del soldat i la filla del gondoler és atrevida, original i una reivindicació de l’amor sense distincions de gènere. Si encara no n’heu llegit res, comenceu per aquesta novel·la d’aventures. En castellà a Lumen.

Javier Calvo, Piel de plata (Seix Barral): Una porta d’entrada a la Barcelona més secreta, la de Juan Eduardo Cirlot o el Magia Roja. Una manera de retratar la descoberta  del costat negre del món als catorze anys amb sentit de l’humor. La meva crítica, aquí

 

Mariana Enríquez, Nuestra parte de noche (Anagrama): tros de novel·la que col·loca Enríquez al capdamunt de tot. Si no us fan por la màgia negra, els rituals satànics i les invocacions o aparicions d’esperits i us voleu enamorar d’uns personatges que van irremeiablement cap a la foscor per salvar el que més s’estimen, aquest és el vostre llibre. El millor de l’any, amb diferència.

 

 

 

 

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: